Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type M4 (M4m) |
|
Terug | ||
Heden zijn er nog 330 in dienst en allemaal gemoderniseerd. Volledige buitendienststelling voorzien : 2023 | ||
Algemeen | Rijtuig M4mADx Rijtuig M4AD 58012 (Merelbeke 2014) Rijtuig M4B 52049 (2010 Saint-Ghislain) Rijtuig M4AD 58019 (2012 Dendermonde) |
|||
Bouwjaar Gemoderniseerd Aantal gebouwd Gewicht Dienstmassa UIC410 Dienstmassa UIC566 Snelheid Draaistel |
1979 / 1984 1996 - 2006 te Mechelen 580 38t rijtuigen : AD en A; 39t rijtuigen : ADx en B; 40t rijtuigen BDk 42t rijtuigen : A en AD;43t rijtuigen : ADx; 45t rijtuigen B en BDk 46t rijtuigen : A; 47t rijtuigen : ADx en AD; 48t rijtuigen BDK; 50t rijtuigen B 160km/h Y32 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel kasteinde Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Boogstraal |
24260mm 23960mm 2850mm 17600m 2560mm 3180mm 1065mm 3965mm 890mm 75m afzonderlijk; 90m min/150m max. gekoppeld |
|||
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst. | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A | 51001 - 51050 | 50 88 19 78 001 - 050 | 50 | |
AD | 58001 - 58033 | 50 88 81 78 001 - 033 | 33 | |
ADx | 58034 - 58065 | 50 88 81 78 034 - 065 | 32 | |
B | 52001 - 52430 | 50 88 20 78 001 - 430 | 430 | |
BDk | 59901 - 59935 | 50 88 87 78 001 - 035 | 35 | |
Totaal | 580 | |||
Nummering na omvorming tot trek- en duwrijtuigen 1984 - 1985 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal (2018) | |
A | 51001 - 51050 | 50 88 19 78 001 - 050 | 50 (48) | |
AD | 58001 - 58033 | 50 88 81 78 001 - 033 | 33 (32) | |
ADx | 58034 - 58065 | 50 88 81 78 034 - 065 | 32 (30) | |
-De ADx rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen voor trek- en duwstellen. -2 rijtuigen zijn geschrapt. |
||||
B | 52001 - 52430 | 50 88 20 78 001 - 430 | 430 (423) | |
BDk | 59901 - 59935 | 50 88 87 78 001 - 035 | 35 (35) | |
Totaal | 580 (568) | |||
Opmerking : De keukenafdeling voor de rijtuigen BDk werd afgeschaft tussen 1991 en 1994 | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Zitplaatsen | Staanplaatsen | Totaal | |
A | 72 | 30 | 102 | |
AD | 56 | 15 | 71 | |
ADx | 48 | 15 | 63 | |
B | 104 | 40 | 144 | |
BDk | 64 | 20 | 84 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwer Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Le Brugeoise et Nivelles 1e klasse met kopplatformen; 2e klasse met tussenplatformen Type zwenkdraaideur Pneumatisch; Sluiting collectief of individueel; Openen door bediening schakelaar Kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Elektrische verwarming Friedman met gepulseerde lucht. Aangezogen en gefilterd via de zijwanden in het rijtuig gestuwd door ventilatoren. TL 24V; Inschakelbaar per trein en/of per rijtuig (volledig of half) Omroepinstallatie met voorversterker. WC met wastafel |
|||
Energievoorziening | ||||
Elk rijtuig beschikt over een individuele omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning van : 380V, 220V en 24V. Elk rijtuig kan dus autonoom gebruikt worden. Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de verlichting, de installatie eigen aan de trein en de geluidsinstallatie uitvallen. Batterijen: Cd-Ni 24V 175Ah |
||||
Remming | ||||
Automatische Knorr rem elektropneumatische bedient en autocontinuregeling onder last; Antiblokkeersysteem Noodrem rechtstreeks ingrijpend op de leiding automatische rem en manuele handrem. De remming gebeurt door een gecombineerde blok en schijfrem. |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ |
Schroefkoppeling met afstandsringen Automatische doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding (8 bar) Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer en de verwarming. EP-kabel voor de werking van de elektropneumatische rem 18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie. Energiekabel voor de uitwisseling van energie Trek- en duwkabels |
|||
Algemeenheden stuurstandrijtuigen | ||||
Samenstelling | 1 ADx + n keer B + 1 A + HLE (vanaf 17 rijtuigen geldt er een snelheidsbeperking) |
|||
Koppelbaar met | Tractievoertuig HLE21; HLE27 met normale sturing HLE11; HLE12 sturing met consigne |
Rijtuigen 50 88 81 78 034 - 055 50 88 81 78 056 - 065 |
||
Snelheid | 160Km/H | |||
Stuurinrichting | Manipulator type ACEC met Schaltbau contacten en 3x4 nokkenschijven Snelheidsmeters DEUTA ER16 en EQG14B |
|||
Remming | Automatische dienstrem en rechtstreekse rem bij rangeringen, noodrem werkend op de automatische remleiding. De automatische rem bevat het regime "grootvermogen". De machinistenkraan van de automatische rem is van het type FV3b. Het stuurrijtuig heeft 2 reservoirs van 200l als hoofdreservoirs. In de pakwagenafdeling bevindt zich de schroefrem die aangrijpt op 2 remeenheden van het kopdraaistel. |
|||
Sturing tussen HV en HLE | Overbrenging van de sturing met 45 treindraden over 2 koppelaars met 2 koppeldozen FRB en elk 19 contacten. | |||
Opmerkingen - Rijtuigen voor binnenlands verkeer, behalve de ADx rijtuigen 58056 tot 58065. Deze zijn geschikt als stuurstandrijtuigen op het Franse net en zijn herkenbaar aan de blauwe B op de kast aan de stuurpostzijde naast het zijraam, alle andere hebben een grijze B. - Alle rijtuigen zijn geschikt gemaakt voor MUX. |